Corporate Entrepreneurship. What we know so far

Bachelor Thesis from the year 2020 in the subject Business economics - Company formation, Business Plans, grade: 1,00, University of Applied Sciences Vorarlberg, language: English, abstract: It is known that established organisations have to act entrepreneurial in order to remain competitive, especially in the long term. Corporate entrepreneurship offers the opportunity for organisations to maintain this dynamism and realise new business models. Although there are numerous studies on this topic, a general overview is still not available as most authors refer to only parts of corporate entrepreneurship. Thus, the aim of this thesis was to offer a holistic summary of the concept and deepen readers' understanding by consolidating a multitude of individual perspectives. A literature review was applied for this author to gather information from the most relevant sources. Based on this review, the subject of corporate entrepreneurship can be divided into four categories of related factors: strategy and management, organisational structure; environment; and finances. However, all of these factors are connected, and the comprehensive review of existing literature suggests that corporate entrepreneurship should be achieved through a holistic approach. Es ist bekannt, dass etablierte Unternehmen fortlaufend unternehmerisch agieren müssen, um langfristig wettbewerbsfähig zu bleiben. Corporate Entrepreneurship bietet die Chance, diese Dynamik zu erhalten und neue Geschäftsmodelle zu realisieren. Obwohl es zu diesem Thema zahlreiche Literaturen gibt, fehlt noch ein allgemeiner Überblick, da sich die meisten Autoren lediglich auf Teilaspekte beziehen. Ziel der Arbeit war es daher, einen ganzheitlichen Überblick von Corporate Entrepreneurship zu bieten und durch die Zusammenführung der Vielzahl von Einzelaspekten das Wissen zu vertiefen. Dabei wird die Forschungsmethode der Literaturrecherche angewandt, um die Informationen aus relevanten Quellen zusammen zu führen. Die Studie hat gezeigt, dass das Thema wie folgt unterteilt werden kann: Strategie und Management, Organisationsstruktur, Umweltfaktoren und finanzielle Faktoren. Die Inhalte sind jedoch miteinander verbunden und legen nahe, dass Corporate Entrepreneurship aus einem ganzheitlichen Ansatz heraus erreicht werden sollte.