Kants Fortschritte im Himmel
Autor: | Andree Hahmann |
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EAN: | 9104801205000 |
eBook Format: | |
Sprache: | Deutsch |
Produktart: | eBook |
Veröffentlichungsdatum: | 06.03.2023 |
Untertitel: | Allgemeine Zeitschrift für Philosophie: Heft 48.1/2023 |
Kategorie: | |
Schlagworte: | Critique of Practical Reason Gesinnung Gesinnung Höchstes Gut Kant Kritik der praktischen Vernunft Postulat der Unsterblichkeit highest good postulate of immortality |
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In der Kritik der praktischen Vernunft postuliert Kant die Unsterblichkeit der Seele als notwendige Voraussetzung für die Verwirklichung des höchsten Gutes. Wichtig ist vor allem die Vorstellung eines unendlichen Fortschritts zur vollkommenen Angleichung der Gesinnung an das Sittengesetz. Aber wie kann eine vom Körper getrennte Seele irgendwelche Fortschritte zur sittlichen Vollkommenheit machen? Und was bedeutet ‚Fortschritt‘, wenn die Zeit als Bedingung der Veränderung eine sinnliche Anschauungsform ist? Beide Fragen werden in der Forschung kontrovers diskutiert. Problematisch ist vor allem, dass sowohl die sittliche Vervollkommnung als auch der Fortschritt, verstanden als kontinuierliche Veränderung hin zum Guten, eine Sinnlichkeit vorauszusetzen scheinen. Ich werde in diesem Aufsatz darlegen, dass weder zur Erprobung der Tugend noch für den unendlichen Fortschritt zur Heiligkeit die sinnliche Natur des Menschen erforderlich ist. Unterstützt wird diese Interpretation durch die Religionsschrift und den kurzen Traktat Das Ende aller Dinge.
In the Critique of Practical Reason, Kant postulates the immortality of the soul as a necessary condition for the realization of the highest good. Most important is the notion of infinite progress toward perfect conformity of the Gesinnung to the moral law. But how can a soul separated from the body make any progress toward moral perfection? And what does ‘progress’ mean if time, as a precondition of change, is conceived as a sensible form of intuition? Both questions are controversially discussed in current research. Most problematic is that both moral perfection and progress understood as continuous change toward the good seem to presuppose sensibility. In this paper I will argue that neither the testing of virtue nor the infinite progress toward holiness require a sensible nature. I will show that this interpretation is supported by two later Kantian texts: Religion within the Boundaries of Mere Reason and On the End of All Things.
In the Critique of Practical Reason, Kant postulates the immortality of the soul as a necessary condition for the realization of the highest good. Most important is the notion of infinite progress toward perfect conformity of the Gesinnung to the moral law. But how can a soul separated from the body make any progress toward moral perfection? And what does ‘progress’ mean if time, as a precondition of change, is conceived as a sensible form of intuition? Both questions are controversially discussed in current research. Most problematic is that both moral perfection and progress understood as continuous change toward the good seem to presuppose sensibility. In this paper I will argue that neither the testing of virtue nor the infinite progress toward holiness require a sensible nature. I will show that this interpretation is supported by two later Kantian texts: Religion within the Boundaries of Mere Reason and On the End of All Things.