Volume 4.1 of Michael Müller's catalogue raisonné examines the issue of whether the Holocaust can be depicted, as well as the artistic approach to evil. It is devoted to works commenting on four paintings by Gerhard Richter entitled 'Birkenau' attempting to reappraise a cruel historical fact in the Auschwitz II/Birkenau extermination camp in various artistic forms. The critical commentaries on Richter are accompanied by many less conspicuous, quieter, even wounded works by Müller, which were on show in the Museum im Kulturspeicher Würzburg in 2022/23 and in St. Matthäus Kirche in Berlin in 2023. The catalogue in German, English and Chinese documents the most important works of this difficult artistic encounter, which are then contextualised in a detailed essay by art historian Lukas Töpfer.

Look inside

Michael Müller (*1970, Ingelheim) setzt sich in seinem künstlerischen Werk mit der Ästhetik und Bildwerdung komplexer Gedankenprozesse auseinander. Seine großformatigen Gemälde, Zeichnungen, Installationen und Skulpturen, an denen er über mehrere Monate hinweg arbeitet, werden international ausgestellt. Von 2015 bis 2018 lehrte er als Professor an der Universität der Künste zu Berlin