Privat - bitte eintreten!

Why should we take interest in that which doesn't concern us? Where does the growing concern for the private sphere originate? Artistic practices of the 1990s act within this zone of tension when they reproduce private experiences candor or even demonstrate »live«: Wolfgang Tillmans has photographed intimate scenes of his circle of friends since 1990, Félix González-Torres appeared on New York billboards with a close-up of his bed in 1992, and Elke Krystufek masturbated at the Kunsthalle Wien in 1994. Against the background of current theoretical reconceptualization of the »private«, which debates the nonetheless inseparable relevance to its moving boundary with the public realm, Elena Zanichelli explores artistic practices of visualizing that sphere which must in fact remain concealed and autonomy and freedom at once promised and regulated.

Elena Zanichelli ist im Wintersemester 2015/16 Mariann-Steegmann-Vertretungsprofessorin an der Universität Bremen. Sie unterrichtete an verschiedenen Akademien und Hochschulen (Humboldt-Universität zu Berlin, Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg, Universität der Künste Berlin) und war an verschiedenen Ausstellungen beteiligt, u.a. als Mitarbeiterin der »documenta 12« (Kassel 2007). Studium der Kunstgeschichte in Parma, Bonn und Zürich. Mitglied des wissenschaftlichen Beirats der Stiftung Palazzo Magnani in Reggio Emilia, wo sie zuletzt »Women in Fluxus and Other Experimental Tales« (2012/2013) kuratierte. Zahlreiche Veröffentlichungen zur zeitgenössischen Kunst seit der Neoavantgarde und (feministischer) Repräsentationskritik in Ausstellungskatalogen und Kunstzeitschriften.